Gıda Güvenliği Derneği Internetteki Şehir Efsanelerine Karşı Harekete Geçti
Gıda güvenliÄŸi kavramının toplumda benimsenmesi ve yaygınlaÅŸtırılması amacı ile yola çıkan Gıda GüvenliÄŸi DerneÄŸi, İnternet’te, özellikle e-posta yoluyla yayılan asparagas haberlere karşı harekete geçti. Yaptırdığı araÅŸtırma ile tüketicilerin İnternet üzerinden yayılan haberlerden oldukça etkilendiÄŸini tespit eden dernek, tüketicilerde yanlış / hatalı bilgi veren asparagas haberlere karşı doÄŸru bilgi verme ve bilinç yaratma amacıyla bir ÇaÄŸrı merkezi kurarak “Güvenli Gıda, SaÄŸlıklı Türkiye” projesinde ilk adımı atmış oldu. Gıda güvenliÄŸi kapsamında doÄŸru bilginin adresi olacak çaÄŸrı merkezinde, ayda 15 bin soruya yanıt verilebilecek.
Topluma “gıda güvenliÄŸi” kavramını benimsetmek üzere kurulan Gıda GüvenliÄŸi DerneÄŸi, toplumun internet yoluyla yayılan asparagas haberlere karşı bilinç düzeyini artırmak üzere “Güvenli Gıda, SaÄŸlıklı Türkiye” projesini baÅŸlatıyor. Özellikle e-posta yoluyla yayılan zincir mesajların halkı gıda güvenliÄŸi konusunda olumsuz etkilediÄŸini ve bu mesajlarla gerçek dışı bilgiler verildiÄŸini belirleyen dernek, halka “doÄŸru bilgi” vermeyi amaçlıyor. Dernek, Türk halkının gıda güvenliÄŸi konusunda algı ve bilinç düzeyini ölçmek amacıyla yapılan kapsamlı bir de araÅŸtırma yaptırdı. Yapılan araÅŸtırmaya göre; Türk tüketiciler gıdalar yoluyla saÄŸlıklarının bozulma olasılığını trafik kazasında yaralanma olasılığı ile eÅŸit görüyor. Aynı araÅŸtırmaya göre, tüketiciler gıda ile ilgili İnternet’ten duydukları bilgilere inanıyor ve satın alma davranışlarında bu bilgileri göz önünde tutuyor.
Ayda 15 Bin Soruya Yanıt VerilebilecekGıda güvenliÄŸi konusunda doÄŸru bilginin adresi olacak “ÇaÄŸrı Merkezi”, ayda 15 bin tüketici sorusunu cevaplayabilecek. “Güvenli Gıda, SaÄŸlıklı Türkiye” projesi kapsamında faaliyete geçen çaÄŸrı merkezi, tüketicileri asparagas haberlere karşı bilinçlendirmenin yanı sıra, gıda üzerine merak edilen her türlü soruya da yanıt verecek. Dernek, gıdaların üretim aÅŸamalarından tüketim ÅŸartlarına kadar geniÅŸ bir yelpazede bilgi bankasına sahip olan çaÄŸrı merkezi aracılığı ile halkı yanlış bilgilendiren / yönlendiren haberlerle mücadele edecek.
Samim Saner: “Türk Halkının Aklında Cevapsız Soru Kalmasın
Gıda GüvenliÄŸi DerneÄŸi’nin İnternet üzerinden yayılan ÅŸehir efsanelerinin tüketici üzerinde etkilerini ölçen araÅŸtırma sonuçlarını kamuoyuyla paylaÅŸmak ve tüketicinin gıda güvenliÄŸi konusunda doÄŸru bilgilendirilmesine katkıda bulunmak üzere hizmete açılan ÇaÄŸrı Merkezi’ni tanıtmak amacıyla düzenlenen basın toplantısında konuÅŸan Dernek BaÅŸkanı Samim Saner, asparagas haberlerle tüketiciyi bilgilendirmek suretiyle mücadele edeceklerini söyledi.
ÇaÄŸrı Merkezi’nin bu alanda ve bu kapsamda atılmış bir ilk adım olduÄŸunu belirten Saner, şöyle devam etti: “Türk tüketicilerinin endiÅŸeleri, danışacakları adres konusundaki soru iÅŸaretleri Gıda GüvenliÄŸi DerneÄŸi olarak bizleri harekete geçirdi. İşte bu yüzden iki bilgi paylaşım platformunu geliÅŸtirdik ve devreye soktuk: ÇaÄŸrı Merkezi’mizde gıda güvenliÄŸi konusunda 200 saat eÄŸitim görmüş elemanlarımız ayda 15 bin soruya yanıt verebilme kapasitesine sahipler. Elemanlarımız tüketicilerin sorularına yanıt vererek yanlış inanışları düzeltirlerken, güçlendirdiÄŸimiz web sitemizde de tüketiciler için doÄŸru bilginin adresi olmaya devam edeceÄŸiz. Bilgi bankamızda yanıtları bulunmayan sorular ise, 48 saat içinde bilgi verilmek üzere uzmanlar tarafından yanıtlanacak.”
Gıda Güvenliği Bilgi Düzeyi Araştırması Türk Tüketicisinin Bakış Açısını Yansıtıyor
Internet üzerinden yayılan ÅŸehir efsanelerini tüketiciler üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla Gıda GüvenliÄŸi DerneÄŸi tarafından GfK Türkiye’ye yaptırılan Gıda GüvenliÄŸi Bilgi Düzeyi AraÅŸtırması, İnternet’in tüketiciler üzerindeki gücünü doÄŸrular nitelikte. AraÅŸtırma ile ilgili bilgi veren Gıda GüvenliÄŸi DerneÄŸi BaÅŸkanı Samim Saner “AraÅŸtırmamız gıda güvenliÄŸi konusunda Türk tüketicisinin halet-i ruhiyesini yansıtan önemli bir çalışma oldu. 17 ilde gerçekleÅŸen, yüzde 74’ü kadın, yüzde 26’sı erkek, 661 kiÅŸiyi kapsayan araÅŸtırmaya göre Türk tüketicisi için gıda güvenliÄŸi önemli bir yörüngede, tüketicinin endiÅŸeleri yüksek ve komplo teorilerine eÄŸilimli” dedi.
Saner, araÅŸtırma sonuçlarını şöyle yorumladı: “Tüketicilerin yarısının (yüzde 51) ‘İnternet’ten edindiÄŸim bilgiler ürün tercihimde etkilidir’ ifadesi ve İnternet’te dolaÅŸan her habere inanarak sürekli tükettiÄŸi bir gıda maddesinden hemen vazgeçebiliyor olması (yüzde 58) ne denli manipülasyona açık olduÄŸunu gösteriyor. Türk tüketicisinin yüzde 57’si İnternet’ten yayılan her bilgiye inanırken, İnternet’te dolaÅŸan asparagas haberleri ‘gerçek dışı’ bulanların oranı yüzde 37. ‘Her zaman gerçek dışıdır’ diyenlerin oranı ise yüzde 21. Bu sonuçlar bize asparagas e-zincirlere karşı kapsamlı ve köklü bir duruÅŸ sergilenmemiz gerektiÄŸini gösterdi. DoÄŸru sanılan yanlışlarda yeni bir fenomen olarak karşımıza çıkan zincir e-postalar ya da İnternet asparagasları hem tüketiciyi yönlendirerek beslenme alışkanlıklarının yanlış bir yönde deÄŸiÅŸmesine neden olabiliyor, hem de birçok kiÅŸi ve kurumu hedef tahtası haline getirerek telafisi mümkün olmayan maddi ve manevi zararlara neden olabiliyor.”
Asparagasa Zengin de İnanıyor Fakir de
Basın toplantısında söz alan Yeditepe Üniversitesi Gıda MühendisliÄŸi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Artemis Karaali, ‘Asparagas Haberlere Akademik Bakış’ baÅŸlıklı konuÅŸmasında Gıda GüvenliÄŸi DerneÄŸi’nin baÅŸlattığı bilinçlendirme projesini bu konuda atılmış önemli bir ilk adım olarak gördüğünü belirtti. Türkiye’de internetten yayılan asparagas haberler nedeniyle bir ‘bilgi kirliliÄŸi’ ortamının yaÅŸandığını, bu bilgiler nedeniyle zaman zaman gıda sektörünün çok ağır yaralar alabildiÄŸini, hedef tahtası haline gelen firmaların neredeyse satışlarının durduÄŸunu belirten Karaali, bu nedenlerle, bilgi kirliÄŸini önlemek için bilim insanlarının ve medyaya görevler düştüğünü söyledi.
Karaali, asparagas haberlere inanış konusunda tam bir eÅŸitlik yaÅŸandığını, fakir-zengin, eÄŸitimli-eÄŸitimsiz ayrımı olmaksızın hemen herkesin asparagas haberlere inanabildiÄŸini belirterek, “Türkiye’de gıda güvenliÄŸi konusunda henüz tüketici bilincinin tam anlamıyla oluÅŸtuÄŸunu söylemek çok zor. Tüketicinin bu denli kirlenmiÅŸ bilgiyle boÄŸulduÄŸu bir ortamda, eÄŸitimli kiÅŸilerin dahi doÄŸru bilgiyle yanlış bilgiyi birbirinden ayırt etmesi oldukça zor görünüyor” dedi.
Teknoloji Uzmanı Serdar KuzuloÄŸlu “Lütfen Bunları Sevdiklerinize Anlatın”
Teknoloji uzmanı Serdar KuzuloÄŸlu ise ‘İnternet’ten DoÄŸan Hurafeler, Türkiye ve Dünyada YaÅŸanan Sıkıntılar’ baÅŸlıklı konuÅŸmasında, ilk çıkış noktası çoÄŸu zaman bulunamayan e-posta zincirlerin, dünyanın her ülkesinde özellikle saÄŸlıkla ilgili konularda insanları çoÄŸunlukla yanlış bilgilerle, hurafelerle beslediÄŸine deÄŸinerek “Farklı kültürler, farklı diller ve buna baÄŸlı farklı kullanım yöntemleri ve kültürlerine raÄŸmen bugün internet üstündeki suç ve sorunlar yüz yıllara dayalı hukuk ve güvenlik önlemleriyle korunan, gerçek yaÅŸama kıyasla çok daha küçük bir oranda görülüyor. Ancak web2.0 dediÄŸimiz ve kullanıcıların sitelerin içeriÄŸini okuyup, izleyip tüketmek yerine katkıda bulundukları; hatta kimi durumda içeriÄŸinin sadece kullanıcılar tarafından yaratılan içerikle oluÅŸtuÄŸu dönemde iÅŸler giderek karmaşıklaşıyor” dedi.
Kaotik bir ortamda yayılan asparagas bilgilerin zararının boyutlarının tam olarak ölçülememesinin büyük bir sorun olduÄŸunu söyleyen KuzuloÄŸlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bir marka ya da gıda kategorisi adına yayılan yanlış bilgilerin zamana yayılan etkilerini kestirmek güç. Üstelik aynı yöntemi kullanarak bilginin doÄŸrusunu yaymaya da imkân yok. Bugüne kadar yaÅŸanan örneklerde Türkiye’nin en büyük eksikliÄŸi hemen her geliÅŸmiÅŸ ülkede bir örneÄŸine rastlanan ‘bilgi doÄŸrulama’ kaynağına sahip olmamasıydı. Ancak bugün gıda konusunda iÅŸin doÄŸrusunu yanlışını konunun bilimsel anlamdaki uzmanları ve üretici firma sorumlularından gelen bilgiler ışığında inceleyebileceÄŸimiz Gıda GüvenliÄŸi DerneÄŸi’nin ÇaÄŸrı Merkezi’nin hizmete girmiÅŸ olması umut verici bir geliÅŸme.”